Opplever du å få feilmeldinger i Jobbnorge?

Av og til kan man oppleve feilmeldinger, og da kan det være lurt å sjekke de vanligste årsakene til at feilmeldinger oppstår. Feilmelding kan man få i alle systemer og programmer, og ofte ser vi at de kan være knyttet til for eksempel cookies/nettleserdata, type nettleser, nettverkstilgang m.m. Dette er en artikkel som tar for seg de vanligste årsakene til feilmelding, og som beskriver hva du kan gjøre.

Hvis de følgene stegene ikke fungerer, så kan du kontakte kundeservice i Jobbnorge slik at vi kan forsøke å hjelpe deg med å løse problemet du opplever.

  1. Slett cookies/tøm nettleserdata. 
    • Noen ganger kan det henge seg opp i cookies/nettleserdata, som er informasjonskapsler som lagres i nettleseren fortløpende mens du bruker en nettleser.
    • Se oppskrift for de ulike nettleserne her: Slik tømmer du nettleserdata - Nettvett.no
    • For å slette cookies/tømme nettleserdata kan du gå i innstillingene til nettleseren din, og finne "Logg/Historie".
    • Her ligger det gjerne en egen knapp hvor man kan fjerne nettleserdata.
    • Merk at det er lurt å slette for en lengre periode. Ofte er det automatisk innstilt på 1 time, noe som ikke nødvendigvis hjelper hvis cookien/nettleserdataen du skal slette ble lagret på et tidligere tidspunkt.
  2. Type nettleser.
    • Noen nettlesere kan være utdaterte, og støtter derfor ikke alle funksjoner i systemer som har oppdaterte/moderne løsninger og koder. Det kan derfor hjelpe å teste en annen nettleser hvis du er plaget med å få feilmeldinger ofte.
    • Vi anbefaler for eksempel: Microsoft Edge, Google Chrome og Mozilla Firefox.
  3.  Internett tilgang
    • Sjekk gjerne at du har stabil nettverkstilgang. Hvis man mister tilgangen til internett, eller nettilgangen er ustabil, så fører dette gjerne til at man får feilmelding.
    • Dette må du sjekke i innstillingene på datamaskinen din. Det vil kunne variere litt ut fra hvilken type PC man har, hvor disse innstillingene ligger. På vanlig Windows ligger det normalt til høyre på oppgavelinjen nederst på skjermen. Ved å holde musen over ikonene uten å trykke, så får man opp et informasjonsskilt som forteller hvilket ikon du er i kontakt med og status.

  4.  Refresh cache/Oppdatere hurtigbuffer
    • Caching kan av og til henge seg opp i nettleseren, eller bruke tid på å laste ned oppdatert innhold. Det er to måter å sjekke om caching kan være årsaken til problemene du opplever, hvor den ene kun oppdaterer, og den andre først tømmer cache før den oppdaterer.
      1. Refresh/oppdater cache: Trykk Ctrl og f5 på tastaturet samtidig. Siden vil oppdatere seg.
      2. Trykk f12 på tastaturet ditt. Du vil få opp et vindu til høyre som inneholder mye informasjon, la dette stå uten å røre noe.
        Øverst i nettleseren, til venstre for adresselinjen ligger det et oppdateringshjul. Høyreklikk på dette, og velg nederste alternativ "Empty cache and hard refresh" Eller "Tøm hurtigbuffer og hard oppdatering"

mceclip2.png

      •  

 

__________________________________________________________________________________________

 

Eksempler på feilmeldinger du kan oppleve kan være: 

d0c12c54-02dc-4dee-9eea-411743913e80__2_.png

_____________________________________________________________________________________

mceclip0.png

 

 

Var denne artikkelen nyttig?
0 av 0 syntes dette var nyttig
Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse