Bruk av statuser er et nyttig hjelpemiddel for å holde orden i søkermassen på en stilling. Ved å benytte statuser kan du eksempelvis gruppere søkere i ulike "bunker", fra svært aktuelle til mindre aktuelle, eller angi hvor langt i saksbehandlingen du har kommet med de ulike kandidatene.
En virksomhet kan selv lage de statusene det er behov for under Vedlikeholdsmenyen i Jobbadmin.
NB: Statussetting utgjør ikke en del av formell saksbehandling, og vil eksempelvis ikke sørge for overføring til innstillingsdokument, eller danne grunnlag for uttak av statistikk.
Slik setter du statuser:
- Gå til søkeroversikten på aktuell stilling.
- Huk av alle søkerne du ønsker å gi ny status.
- Trykk på «Sett status» og velg aktuell status.
- Bekreft.
Søkerne kan sorteres etter status i oversikten.
Status kan også endres inne på en enkelt kandidat etter åpning av en søknad, ved å klikke på "Status".