Opprette ny bruker 🎬

For Ä opprette ny bruker mÄ du vÊre administrator samt ha tilgang til vedlikeholdsmenyen.

  1. Trykk pĂ„ «Vedlikehold» i menyen til venstre og gĂ„ til «Administrere».  
  2. Velg «Brukere». En oversikt over brukere fremkommer. 
  3. Oppe til venstre stÄr det «Ny bruker». Trykk her for Ä starte registreringen.

mceclip0.png

Personalia 
Start med Ă„ fylle inn personalia. Kun felter merket med * mĂ„ fylles ut – de Ăžvrige feltene er valgfrie.

NB: Det finnes en mulighet til Ä velge «Ansatt i». Brukeren vil ikke fÄ innsyn i den avdelingen som velges her. Avdeling brukeren er ansatt i vil kun vises som informasjon i oversikten over alle brukerne.

Innsyn avdelinger 
Velg fÞrst hvilken/hvilke avdeling(er) brukeren skal ha innsyn i. Dersom brukeren fÄr tilgang til en hovedavdeling med underavdelinger vil brukeren automatisk fÄ innsyn i disse. Dersom brukeren skal ha innsyn i flere avdelinger krysser du av disse i listen under.

Du kan opprette ny bruker som ikke gis tilgang til noen avdelinger. Denne brukeren vil ikke ha tilgang til Ă„ se noen stillinger fĂžr han/hun eventuelt gis stillingsinnsyn til en eller flere bestemte stillinger (Se hjelpesenterartikkel her)

Dersom bruker skal ha innsyn til alle stillinger i alle avdelinger kan det hakes av i ruten for «Skal bruker vÊre global».

NB: Du kan ikke gi bruker hÞyere tilgangsnivÄ enn det du selv har.

Tilgang til tjenester/roller
Her definerer du hvilken rolle brukeren skal ha og hvilke tjenester han/hun skal ha tilgang til i Jobbadmin. GjĂžr valg ved Ă„ krysse av i oversikten over tjenester/roller.

Annonsebestilling:
Dersom bruker skal ha tilgang til annonsebestilling mÄ du definere hvilken rolle brukeren skal ha. Vi skiller mellom to roller: bestiller og forfatter.

  • Forfatter kan opprette nye annonser, men har ikke mulighet til Ă„ publisere stillinger. Forfatteren kan, etter lagring av annonsen, sende den den til godkjenning.
  • Bestiller kan lage nye annonser selv og publisere disse direkte. Hak av for «Annonsebestiller nett» for Ă„ gi denne tilgangen. Kryss av for screening dersom brukeren skal kunne knytte screeningspĂžrsmĂ„l til utlysningen.

SĂžknadsbehandling:
Kryss av for «SÞknadsbehandling» dersom brukeren skal ha tilgang til Ä se stillinger. Deretter velger du hvilken rolle brukeren skal ha i forhold til sÞknadsbehandlingen. Vi skiller mellom lesetilgang og saksbehandlertilgang.

  • Lesetilgang betyr at bruker kun kan lese i systemet. Bruker kan ikke kommunisere med sĂžkere eller behandle kandidatene, men kan ta ut sĂžknader og sĂžkerlister.
  • Lesetilgang m/rangering betyr at bruker kan lese i systemet i tillegg til Ă„ sette stjernerangering av kandidatene med kommentar. Bruker kan ikke kommunisere med sĂžkere eller behandle kandidatene ut over dette. Man kan ta ut sĂžknader og sĂžkerlister.
  • Saksbehandlertilgang gjĂžr det mulig for bruker Ă„ behandle sĂžknader fullt ut.
  • Kryss av i ruten ved screening hvis brukeren skal kunne lese screeningbesvarelser (dersom det er knyttet screening til stilling).

Vedlikehold:

  • Kryss av for «Vedlikehold» og rolle «Administrator» dersom brukeren skal ha tilgang til vedlikeholdsmenyen (opprette brukere, postmaler, avdelinger/enheter osv). Brukeren kan ha rolle som administrator selv om brukeren kun har innsyn i en avdeling/enhet, men vil i det tilfellet bare kunne opprette enheter, postmaler, brukere osv. under sin avdeling. 
  • Kryss av i ruten for screening hvis brukeren skal ha tilgang til Ă„ opprette screeningmaler. 

NB: Det er pÄ forhÄnd avhaket for «Sende tilgangsinformasjon til brukeren». Dersom du ikke vil gi tilgang til brukeren med en gang mÄ du fjerne avhakingen fÞr du lagrer.

  • Etter at du har gjort dine valg trykker du «Lagre» nede pĂ„ siden.

Brukeren finnes nÄ i brukeroversikten og du kan ettersende pÄloggings-informasjon til vedkommende ved Ä trykke pÄ postikonet bak brukeren i listen. Brukeren vil da motta en e-post inneholdende link for Ä aktivere tilgang og lage seg et passord.

 

Se opplĂŠringsvideoen om hvordan man oppretter ny bruker her:

Var denne artikkelen nyttig?
0 av 0 syntes dette var nyttig
Har du flere spÞrsmÄl? Send oss en henvendelse